نمای رومی چیست؟

نمای هر ساختمانی یکی از مهم ترین اجزای آن می باشد؛ زیرا در معرض دید عموم بوده و سلیقه طراحان و مالکان آن را به نمایش می گذارد.
هر اثر معماری نه تنها بر ساکنین یک ساختمان، بلکه بر فضاهای شهری نیز اثر می‌گذارد؛ از این رو نمای بیرونی ساختمان‌ها نقش بسیار مهمی را در ارزشمند ساختن یک بنا و همینطور خلق فضاهای شهری با کیفیت، بر عهده دارد.

نمای رومی چیست؟

احتمالا ساختمان‌های بسیاری را دیده‌اید که در نمای خارجی آنها، از عناصر معماری رایج در ایران یا روم باستان استفاده شده است. به این قبیل نماها، نمای کلاسیک گفته می‌شود. در واقع استفاده از تناسبات و جزئیات رایج در معماری عصر باستان و همچنین دوره نئوکلاسیک، در این قبیل ساختمان‌ها مشاهده می‌گردد که نمایانگر قدرت، شکوه و عظمت کاخ‌های آن دوران است.
نمای رومی طرفداران بسیاری دارد چرا که احساس کاخ نشینی را برای ساکنین اینگونه ساختمان‌ها القا می‌نماید. این شیوه از طراحی نما به دلیل داشتن جزئیات متعدد و استفاده از سنگ‌ها و عناصر زینتی فراوان، در میان بافت متراکم مسکونی، بسیار شاخص گردیده و نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌نماید و این دقیقا همان هدفی است که سازندگان و دوستداران این سبک از طراحی نما به دنبال آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *